نخستین بزرگراه کشور کجا ساخته شد؟ | 10ریال عوارض برای عبور از اتوبان

۶۰ سال قبل درست زمانی‌که همه مسیرهای تردد مردم خاکی و مالرو بود، در غرب تهران کلنگ ساخت نخستین بزرگراه کشور به زمین زده و تهران حدود ۴سال بعد صاحب بزرگراه شد.

همشهری آنلاین – ثریا روزبهانی: آبان ماه سال ۱۳۴۱، دولت وقت تصمیم گرفت راه مناسبی برای اتصال تهران به کرج بسازد، راهی که آن زمان نامش را شاه‌راه تهران – کرج گذاشتند. برای این کار هیئت دولت در هفتم آبان سال ۱۳۴۱، جلسه‌ای در کاخ نخست وزیری تشکیل داد و بعد از تصمیم‌گیری، کلنگ نخستین اتوبان ایران (کرج به تهران) بیستم فروردین ۱۳۴۲ شمسی به زمین زده شد. طرح این اتوبان یک شاهراه با چهار خط عبوری بود و در شمال جاده فعلی قرار داشت. عرض آن هم ۷۶ متر در نظر گرفته شده بود تا در آینده در صورت توسعه بیشتر، راه به شش خط عبور تغییر کند. این بزرگراه از شمال سه راه مهرآباد در امتداد جاده شمالی – جنوبی باغ فیض آغاز و از شمال باغ‌های کاروانسرای سنگی و دو قریه کلاک و گرمدره می‌گذشت و بعد به سمت جنوب کرج منحرف شده و به سمت جاده قزوین امتداد داشت. نزدیک به چهار سال و یک ماه بعد از آن تاریخ، ساخت این بزرگراه به پایان رسید. بیش از ۶۲ میلیون هم برای ساخت این بزرگراه هزینه شد.

۱۰ ریال عوارض برای عبور از اتوبان

اتوبان تهران- کرج جدا از اینکه نخستین شاهراه کشور محسوب می‌شود ویژگی خاص دیگری هم داشت و آن عبور و مرور با پرداخت عوارض بود؛ تحولی که طبق مصوبه مجلس شروع شد. درمصوبه مجلس آمده است: «این راه جهت عبور ماشین‌های سواری اختصاص خواهد داشت و برای عبور هر یک اتومبیل مبلغ ۱۰ ریال اخذ می‌شود، مبالغ مذکور از طرف مأموران وزارت دارایی که در کیوسک‌ها مستقر هستند وصول خواهد شد، اعمال مقررات راهنمایی و رانندگی نیز برعهده پلیس راه است. » چند روز بعد هم وزارت راه دستورالعمل رانندگی در اتوبان را با رسم شکل در روزنامه‌ها منتشر کرد. مثلاً در بخشی از این دستورالعمل نوشته شده بود.:« در اتوبان کلیه خیابان‌ها و راه‌های فرعی یا از بالا یا از زیر اتوبان عبور داده شده‌اند و با این ترتیب شما با خیال راحت بدون اینکه با راهی تقاطع هم سطح داشته باشید، حرکت می‌کنید.»

کد خبر 732547

  • این خیابان پایتخت در جهان لنگه ندارد | جمع چهار دین آسمانی در یک چهارراه

  • عکس | بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین هتل ایران در تهران قدیم کجا بود؟ | ساخت آسمان‌خراش ۶۵۰ میلیون تومان خرج برداشت

  • هنوز بوی خوش آبگوشت عقیقه در کوچه‌باغ‌های کن می‌پیچد

  • نخستین اتوبوس خارجی چگونه به تهران رسید؟

  • لوکیشن فیلم مارمولک در معرض تخریب

  • ببینید | ماجرای تبدیل شدن زمین کنار یک قبرستان به خانه‌ تاریخی | صاحبخانه نامدار همین‌جا از دنیا رفت

  • نخستین مدرسه آکادمیک ایران در قلب پایتخت

  • دستگیری ۱۳ تن از لیدرهای ایجاد ناآرامی در بهشت‌زهرا

  • اولین واکنش ایران به اقدام جنجالی کشورهای عربی | اعتراض فدراسیون فوتبال به فیفا

  • سردار اشتری از فراجا رفت | انتصاب سردار سرتیپ رادان به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران

  • عکس | شانس اصلی توپ طلای ۲۰۲۳ مشخص شد

  • ببینید |‌ قمه و چاقوهایی که از عامل شهادت عجمیان کشف شد

  • چه کسانی مانع افزایش نرخ سود بانکی هستند؟ | ارتباط مهم تغییر سود بانکی با تورم

  • پیشنهاد وطن‌پرستانه علیرضا فغانی نادیده گرفته شد | خودزنی فدراسیون فوتبال با اقدام عجیب

  • عکس ا اتفاق عجیب در سالگرد سانحه هواپیمای اوکراینی | پدافند هوایی اوکراین هم هواپیمای خودی را سرنگون کرد!

  • پیشنهاد نجومی و عجیب الهلال به لیونل مسی | قراردادی که حتی در ذهن رونالدو هم نمی گنجد!

  • نقشه گنج، مرد جوان را به کشتن داد | پیدا شدن جسد در عمق ۱۲ متری زمینِ خانه قدیمی

  • آخرین وضعیت آلودگی هوای تهران در روز یکشنبه هجدهم دی ١۴٠١

  • آغاز فروش فوق‌العاده ۴ محصول ایران‌خودرو | جزئیات و شرایط ثبت نام

  • عکس | بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین هتل ایران در تهران قدیم کجا بود؟ | ساخت آسمان‌خراش ۶۵۰ میلیون تومان خرج برداشت

  • ببینید | تلاش آقازاده معروف برای رفتن به سوریه و مخالفت سپاه قدس

  • از دولاب و قلعه ونک تا سکونت اجباری در بهجت‌آباد | محله‌های ارمنی‌نشین تهران چگونه شکل گرفت؟

  • کاخ ۱۴۰ساله میان دو رودخانه | نخستین بار، آش معروف شاه اینجا پخته شد

  • هزینه لاکچری مشاوره در ایران؛ ۴۰۰ هزار تومان برای هر ۱۵ دقیقه! | چرا حق مشاوره روانشناسی در ایران گران است؟

  • مغ‌محله کجا بود؟ | رمزگشایی از نام متفاوت یک محله

  • عکس | ماجرای وسترن هایی که بارها دیده ایم

  • معماری عجیب خانه صالح | تماشای این عمارت فرنگی را از دست ندهید

  • محله شترداران قدیم تهران را بشناسید | کوچه‌های این محله هنوز حال‌وهوای گذشته را دارد

دیدگاهتان را بنویسید